– Dette er helt fantastisk - Lions Club Alta

Publisert av Janne Cathrin Engseth den 11.01.21.

Gavedryss til ny fødeseng.

Denne artikkelen er gjengitt etter godkjennelse fra Altaposten. Tekst og foto: Lill Vivian Hansen

Lions Club Alta bidrar med 10.000 kroner til innsamlingen for ny fødeseng ved Alta fødestue.

– Dette er helt fantastisk, sier Olsen, om denne overraskende gaven.

Innsamling
Raymond Londal startet innsamling til ny fødeseng for et år siden – målet er å samle inn 207.500 kroner. Da vil Alta fødestue oppgraderes med markedets beste fødeseng med innebygget ryggmassasje.

– Kvinnene som føder i Alta fortjener kun det beste, mener Londal.

– Med Lions sin gave har vi i dag fått inn 119.000 kroner og er på god vei – nå blir det nedtelling på de siste 88.500 kronene. Om flere ønsker å bidra med større beløp, går det fortere å komme i mål, oppfordrer Londal.

40 år gammel
Fødesenga på Alta fødestue er en gave som ble gitt fødestua for 40 år siden. Senga fungerer fint, men også her har det kommet nye og mer funksjonelle utgaver på markedet. Gammel seng til tross – fødestua i Alta ligger på landstoppen i positive tilbakemeldinger fra brukerne.

– Verden har utviklet seg på 40 år, og jeg gleder meg veldig til vi får den nye fødesenga i hus, røper Olsen.

Lions Club Alta
Lions Club Alta har i dag kun 12 medlemmer, som er ganske mye mindre enn medlemstallet for et 10-år tilbake. Da telte klubbens medlemmer over 50 medlemmer.

– Få med at vi ønsker alle nye medlemmer velkommen, både menn og kvinner, sier klubbens representanter på fødestua.

Klubben jobber med ulike humanitære og veldedige formål som kommer Altaværingene til gode. Blant annet har klubben samlet inn penger til veiledningstjenesten og dagsenteret, de jobber med stiftelsen «Det er mitt valg» i barnehager, grunn- og videregående skoler og nå har de også bidratt til fødeseng ved Alta fødestue.

Lions Club er både politisk og religiøst nøytral.

• Om du ønsker å bidra til ny fødeseng på fødestua i Alta, kan du bruke konto 4750.40.11387 eller sende ditt bidrag på Vipps til 911 04 011.

Fakta
Lions Clubs International (The International Association of Lions Clubs) er en verdensomspennende organisasjon med 45 000 klubber og 1,35 millioner medlemmer i over 200 land verden over. Dette gjør klubben til den største humanitære serviceorganisasjonen i verden.

Aktivitetene i Lions Norge deles hovedsakelig inn i tre hovedområder; lokale, nasjonale og internasjonale aktiviteter.

LOKALT: Arbeid med barn, ungdomsarbeid, eldreomsorg, forebyggende arbeid mot rusmisbruk, tiltak for funksjonshemmede, kulturarbeid og mye mer. Størstedelen av hjelpearbeidet foregår i lokalmiljøet.

NASJONALT: Lions Røde Fjær (innsamlingsaksjon hvert femte år), den årlige Lions Tulipanaksjon ("Nei til narkotika"), Lions Førerhundskole, forebyggende arbeid mot rusmisbruk (herunder undervisningsopplegget "Det er mitt valg"), funksjonshemmede – helsesport.

INTERNASJONALT: Øyehelseprosjekter i Uganda, Malawi og Zambia. Bistand: Hovedsakelig skole- og vannprosjekter, samt fadderordning for skolebarn. Nordiske hjelpeprosjekter. Katastrofeberedskap. Ungdomsutveksling. Internasjonalt hjelpefond (Lions Clubs International Foundation).

KILDE: wikipedia.org/wiki/Lions_Clubs_International

Foto: Sjekken på 10.000 kroner ble høytidelig overlevert fra Lions Club Alta ved president Jan Steve Jensen Dyrstad, Bent Rune Kolstad, Hans-Georg Slettvoll og Tor Farstad til leder og jordmor ved Alta fødestue Gunn Olsen og Marit Karlstrøm.